بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

اولین خیابان ایران با قدمت چند صد ساله را بشناسید!

تاریخ گردی تاریخ : 1398/08/02 124 بازدید

خیابان سپه

آیا نام اولین خیابان ایران را می دانید؟ خیابانی که قدمت چند صد ساله دارد و اکنون نیز بافت باستانی خود را تا حدودی حفظ کرده و آثار تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است؟ بیایید تا با اولین خیابان ایران آشنا شویم.

خیابان سپه که مشهور به اولین خیابانی است که در ایران وجود داشته، قدمتی 400 ساله دارد و در قزوین واقع شده. وقتی شاه طهماسب صفوی از هرات که ولیعهدی‌اش را در آن گذرانده بود به قزوین پایتخت آن زمان صفویه آمد، فرمان داد تا بین عمارت‌هایش خیابانی احداث شود.

او این خیابان را در محله شهرستان قدیم یا حصار شاپور کشید. اگر چه پیش از این هم بارها گذر و خیابان کشیده شده بود، اما این گذر نام خیابان به خود گرفت، چراکه شاه طهماسب نام آن را از نام محله‌ای به نام خیابان که در هرات داشت برداشته بود. خیابان «سپه» شهر قزوین به استناد دست‌نویس‌های جهانگردان وطنی و فرنگی همچنین اشعار «عبدی‌بیک شیرازی»، شاعر خوش‌ذوق دربار شاه طهماسب، اولین خیابان ایرانی شده است. این خیابان که بیش از چهار قرن از عمرش می‌گذرد، در متون ادبی و تاریخی، گذری بوده دلگشا که از فرط فراخی بعضی آن را به اشتباه میدان گفته‌اند.

عبدی‌ بیک در اشعا خود اولین خیابان ایران را «بهشت ثانی» نام نهاده است و در توصیفات وسوسه‌کننده‌ اش با آب و تاب از جوی‌های پرآب، سایه‌سار درختان، خانه‌های اشرافی و فردوس‌های سرسبزی که دیواره خیابان را تشکیل می‌داده، بیان کرده است.

عبور و مرور

قدم زدن و گشت‌وگذار در خیابان سپه قزوین را از سمت شمال آن آغاز کنید و حداقل نیم روز زمان برای آن بگذارید. درست که امروز کمتر کسی گذرش برای تفریح به این خیابان تاریخی می‌افتد، اما دیدنش را نباید از دست داد. امروز که به این خیابان می‌روید، بیشتر عابران آن مشتری‌های بازارچه میوه و تره‌باری هستند که رو به خیابان دهان باز کرده است

خیابان سپه

خیابان سپه

خیابان سپه

برچسب‌ها:, ,