بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

آشنایی با باغ دلگشا شیراز+تصاویر

باغ ها و پارک ها تاریخ : 1395/07/24 425 بازدید

باغ دلگشا یکی از زیباترین باغ های شیراز است که فاصله آن تا  آرامگاه سعدی چند قدمی بیشتر نیست …

آشنایی با باغ دلگشا شیراز

به طوری که آب چشمه های این آرامگاه نیز از این باغ می گذرد.قدمت این  باغ به دوران پیش از اسلام و به دوره ساسانیان، صفویه و قاجار بر می گردد. به لحاظ موقعیت جغرافیایی نیز  در دامنه کوهستان و  در  شمال شرقی شهر شیراز و در ضلع جنوبی تنگ آب خان  قرار دارد. این باغ در کنار قنات ماریز سعدی و در منطقه دژی به نام کهندژ جای گرفته است در سراسر باغ دلگشا با درختان بی نظیری مانند نارنج و پرتقال پوشیده شده است.که جلوه خاصی را به آن بخشیده است.

پیشینه باغ دلگشا

باغ دلگشا شیراز در دوره تیمور گورکانی در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته شده تیمور پس از دیدن آن، در سمرقند باغی را به همین نام بنا کرد. این باغ در دوره صفویه نیز بسیار نامور بوده، به گونه‌ای که در نوشته‌ها و نفاشی‌های به جا مانده از جهانگردان اروپایی در آن دوران از نام باغ هم فراوان یاد شده است.

در فاصله دوره نادرشاه تا دودمان زندیه این باغ آسیب‌های فراوانی به خود دید و در زمانکریمخان زند باز آباد شد. در این باغ عمارت‌هایی مربوط به دوره قاجاریه دیده می‌شود.

آشنایی با باغ دلگشا شیراز

معماری باغ دلگشا

مساحت این باغ ۵/۷ هکتار می‌باشد . عمارت باغ به شیوه معماری کاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته شده است که از یک تالار با چهار شاه‌نشین شکل گرفته است. این عمارت دارای سه طبقه و یک ایوان با دو ستون است. ساخت این عمارت در دوره زندیه انجام گرفته است. این عمارت دارای آینه‌کاری‌هاییبه همراه نقاشی‌های رنگ روغن با سقف‌هایی از چوب و گچبری‌هایی آراسته به نقش گل و بته است.این عمارت دو در ورودی در دو سوی ساختمان و ایوانی در طبقه میانی و رو به استخر روبروی ساختمان دارد، ایوان و بارگاهی که نشانگر روزگار شکوه باغ است.

آشنایی با باغ دلگشا شیراز+تصاویر

در پیرامون ایوان نیز بر روی گچ، شعرهایی از شوریده به خط نستعلیق نگاشته شده است، نخستین کلاه فرنگی در ایران نیز در این باغ به ثبت رسیده است. روبروی ساختمان نیز حوض سنگی بزرگی جای گرفته است. این باغ هم اکنون در مالکیت شهرداری شیراز می‌باشد.

آشنایی با باغ دلگشا شیراز+تصاویر